Cookies van Travelution
Deze website maakt gebruik van cookies om zo goed mogelijk te functioneren en de gebruiker de beste ervaring te bieden.

deel  

Belu Mabandla, South Africa Tourism

"Noord-Europa is buzzing"

 

Begin dit jaar introduceerde SAT (South African Tourism) de Zuid-Afrikaanse Belu Mabandla als Head North Europe Hub. In deze managementpositie zal zij zich ontfermen over Nederland, België en Scandinavië. Tijdens de vakdag van de Vakantiebeurs werd Mabandla officieel geïntroduceerd aan de Nederlandse reisbranche. Tijdens een interview met Travelution vertelt ze meer over de doelstellingen van SAT en licht ze haar verwachtingen van Noord-Europa toe. Marco Jonk, Trade Relations Manager, gaat dieper in op de toeristische highlights en de plannen voor de Nederlandse reisagenten.

Een nieuwe uitdaging
Mabandla bekleedt voor het eerst de positie als Head Hub voor SAT, hiervoor was zij Manager Operations op het hoofdkantoor van SAT in Johannesburg en werkte onder meer voor verschillende Zuid-Afrikaanse bedrijven als Business Development Manager en Trade & Investment Manager. Over haar werkervaring en nieuwe positie zegt zij: “Ik heb veel ervaring op het gebied van economische ontwikkeling, export en investment. Deze ervaring heb ik opgedaan in allerlei sectoren en bij verschillende Zuid-Afrikaanse bedrijven. Het internationale aspect is voor mij niet nieuw; ik woonde voor vorige functies onder meer in Parijs. De afgelopen jaren bekleedde ik de positie van Manager Operations op het hoofdkantoor van SAT, en zo heb ik de toeristische branche goed leren kennen. Begin dit jaar ben ik met veel enthousiasme als Head North Europe Hub begonnen. De werkzaamheden en verwachtingen zijn niet nieuw, maar zijn wel op een hoger niveau. Het werk dat ik in deze functie verricht, zal op grotere schaal effect hebben dan voorheen. Dit maakt het voor mij een interessante uitdaging. In de basis is de Zuid-Afrikaanse bevolking mijn belangrijkste motivatie. Ik houd van Zuid-Afrika en wil het beste voor de mensen daar. Wanneer ik mijn werk goed doe en er dus meer toeristen naar Zuid-Afrika reizen, bevordert dit onze economie en dus ook de leefomstandigheden van vele Zuid-Afrikanen.” Mabandla vervolgt: “Gedurende de afgelopen drie maanden heb ik vele relaties en partners in de Nederlandse, Belgische en Scandinavische reiswereld en media persoonlijk ontmoet. Mijn gevoel hierbij is erg goed; de markten zijn buzzing. Nederland is een belangrijke markt en dat willen we zo houden. In België en Scandinavië liggen vele kansen. Ik kijk ernaar uit samenwerkingen uit te breiden en nieuwe samenwerkingen aan te gaan.”

Vijf miljoen meer toeristen in 2021
Het toerisme naar Zuid-Afrika stijgt. Uit cijfers van het jaarrapport van SAT dat eind juli 2017 verscheen, is gebleken dat er in 2016 een stijging van 12,8% ten opzichte van 2015 is behaald. Uit Nederland werd een groei gemeten van 9,3%. Mabandla hoopt deze groei vast te houden: “Zuid-Afrika heeft het doel in 2021 vijf miljoen extra toeristen te ontvangen. Dit betekent dat het aantal bezoekers vanuit Noord-Europa ook dient te stijgen. Ik heb er vertrouwen in dat dit gaat gebeuren; de interesse in Zuid-Afrika is aanwezig. Zo heb ik kortgeleden ruim 80 Scandinavische inkopers ontmoet en zij waren allen van mening dat Zuid-Afrika authentiek, divers en fris is.” Naast het aantrekken van nieuwe bezoekers, wil Mabandla herhaalbezoeken stimuleren: “We moeten ervoor zorgen dat het aantal herhaalbezoeken ook hoog blijft. Er is zoveel te zien en doen in Zuid-Afrika. Bezoekers kunnen tijdens een tweede reis – of derde of vierde - gemakkelijk weer hele andere kanten van Zuid-Afrika zien en nieuwe ervaringen opdoen.”

Verder met campagne #MeetSouthAfrica
“De afgelopen tijd is Zuid-Afrika niet altijd goed in het nieuws geweest, en dat is jammer. De toestand met drinkwater in Kaapstad is uit zijn verband gerukt. Day Zero wordt niet meer verwacht. Ik wil benadrukken dat er goed werk is verricht. Vele landen kunnen er een voorbeeld aan nemen”, aldus Mabandla. “Wij willen ervoor zorgen dat de focus weer komt op het bijzondere van Zuid-Afrika. Dit doen wij onder meer door de #MeetSouthAfrica campagne door te zetten. In deze campagne benadrukken we de diversiteit. Of je nu gaat om wild te spotten, wijn te proeven of om kennis te maken met de lokale bevolking, in Zuid-Afrika kan het allemaal en meer.”

Nieuwe toeristische highlights en opvallende trends
Marco Jonk, Trade Relations Manager, vertelt meer over een aantal nieuwe toeristische highlights en opvallende trends: “We merken dat steeds meer toeristen op zoek zijn naar authentieke en unieke ervaringen. Zo worden er bijvoorbeeld steeds vaker excursies naar lokale communities geboekt en kiezen Nederlanders voor activiteiten zoals een fietstour door Johannesburg. De komende tijd zullen wij lokale bedrijven hier dan ook meer in gaan ondersteunen en zullen kleinere spelers een kans geven. Wat ook opvalt, is dat steeds meer toeristen een reis naar Zuid-Afrika combineren met een bezoek aan een buurland (bijvoorbeeld Namibië of Zambia) of met een strandvakantie (Mauritius). Daarnaast willen wij ervoor zorgen dat er meer globale spreiding komt. Er zijn zoveel verschillende regio’s met ieder een bijzonder aanbod. Zo barst Limpopo van de cultuur en kun je er activiteiten ondernemen met locals, heb je in de Eastern Cape een prachtige kustlijn met interessante plaatsen voor backpackers en in de Northern Cape vind je mooie parken.”

E-learnings en evenementen voor reisagenten 
Jonk licht tot slot toe wat de Nederlandse reisagenten het komende jaar van SAT kunnen verwachten: “Reisagenten kunnen hun kennis updaten door de Zuid-Afrikatrainingen bij ETravelTraining af te ronden. In totaal worden er vijf trainingen aangeboden met ieder een eigen thema: Adventure, Arts & Culture, Lifestyle & Wellness, Nightlife, Food & Wine en Wildlife & Nature. In de trainingen worden niet alleen alle toeristische hoogtepunten en hidden gems besproken, ook krijg je allerlei handige tips en ontvang je praktische informatie. Uiteraard staat onze jaarlijkse roadshow op de planning en de roadshow zal ditmaal ook in België worden gehouden.”