Cookies van Travelution
Deze website maakt gebruik van cookies om zo goed mogelijk te functioneren en de gebruiker de beste ervaring te bieden.

deel  

Dominika Szulc, Polen

"Polen heeft de doelgroep 50/60+ enorm veel te bieden"

 

Veel mensen denken bij Polen vooral aan wodka, kou en het grauwe oostblokverleden. Terwijl Polen prachtige natuur, fascinerende historie en cultuur én een verfijnde gastronomie te bieden heeft. Dominika Szulc, directeur van de Polish Tourism Organisation, wil zoveel mogelijk Nederlanders in Polen verwelkomen zodat ze het mooie Polen met eigen ogen kunnen ervaren.

Hoeveel Nederlandse bezoekers gaan er jaarlijkse naar Polen op vakantie?
“Afgelopen jaar was het aantal overnachtingen door Nederlandse toeristen in Polen 331.500, een groei van 1% ten opzichte van het jaar daarvoor. Het aantal Nederlandse bezoekers is al een aantal jaar redelijk stabiel. We merken dat het aantal vooral afhankelijk is van de bereikbaarheid en de connecties. Vooral op citytrips heeft dat grote invloed. Directe verbindingen vanuit Nederland met Warschau, Krakau, Gdansk en Wroclaw zijn belangrijk.”

“We hopen dat komende jaren nog meer Nederlanders Polen bezoeken. We merken dat er nog altijd sterke stereotypen heersen over Polen en de Poolse bevolking. De Poolse arbeiders in Nederland, de wodka-cultuur en het idee dat het in het verre en koude oosten ligt bijvoorbeeld. Bovendien is er nog altijd weinig kennis over Polen en weten veel mensen simpelweg niet wat het land te bieden heeft. Terwijl Polen een zeer rijke geschiedenis en cultuur heeft.”

Welke Poolse steden staan momenteel in de spotlight?
“Afgelopen jaar heeft Polen een aantal eervolle titels ontvangen die veel betekenen voor diverse Poolse steden. Ten eerste is Krakau de Europese Gastronomische Hoofdstad van 2019. Daar zijn we enorm blij mee, want wat voor heel Polen geldt, geldt ook voor de Poolse gastronomie: er zijn wat hardnekkige misvattingen. Veel mensen denken dat de Poolse keuken erg zwaar is, met veel vlees en aardappelen. Maar de Poolse gastronomie is juist heel verfijnd. De lokale producten variëren van paddenstoelen tot wild zwijn en vers fruit (met name appels). Deze titel helpt ons om Polen op de kaart te zetten als culinaire bestemming."

“Ten tweede is Wroclaw verkozen tot European Best Destination 2018 met 41.000 stemmen. Die erkenning bij het publiek is enorm belangrijk en een fantastisch middel om Wroclaw nog beter te kunnen promoten. Tot slot is de stad Poznan één van de genomineerde steden voor de titel European Capital of Smart Tourism. Het is een oude stad met een fascinerende geschiedenis. Maar de stad is ook altijd erg open minded geweest en een stad met veel bedrijvigheid. Vandaag de dag onderscheidt Poznan zich op het gebied van digitalisering. Zo is er een geavanceerd fietshuursysteem en zijn er bijvoorbeeld trendy applicaties voor restaurants.”

Wat zijn volgens jou echte aanraders in Polen?

“In Gdansk loopt het Tweede Wereldoorlogmuseum erg goed. Het museum gaat niet alleen over de oorlog in Polen, maar biedt een algemene blik op de gehele oorlog. In Warschau is een stadsmuseum geopend in de oude stad. Het is een kleinschalig museum, waar geen massa’s toeristen op af komen. Daardoor heeft het erg veel charme.”

“Wat het bij Nederlanders nog niet heel goed doet, maar wél bij onze zuiderburen, is het onlangs geopende wodkamuseum in Warschau. We zijn bij het Pools Verkeersbureau erg blij met dit museum, omdat het het negatieve beeld van wodka nuanceert. Veel mensen associeren wodka met zware drinkers, alcoholisme. Maar wodka is een erg verfijnd en elegant drankje, net zoals bijvoorbeeld cognac. In het museum leer je meer over geschiedenis van wodka en de verschillende smaken.”

“In Torun is een leuk museum voor families met kinderen: The Living Museum of Gingerbread. Je kunt er proeven en je eigen gingerbread maken, waar Torun bekend om staat. Het museum is onlangs uitgeroepen tot beste toeristische highlight in Polen, een titel die we sinds 2013 uitreiken om attracties te boosten. Inmiddels zijn er zo’n 200 highlights in Polen met dit certificaat en we merken dat het erg goed werkt.”

Wat is de focus van de Polish Tourism Organisation voor komend jaar?
“We blijven de focus houden op twee hoofdproducten: Poolse steden en de natuur in combinatie met actief toerisme. Daarbij richten we ons vanaf komende herfst iets meer op de doelgroep senioren (50/60+). Polen is erg interessant voor deze doelgroep. Senioren zijn vaak geïnteresseerd in het oorlogsverleden, dus een excursie naar Auschwitz of een bezoek aan het nieuwe Tweede Wereldoorlogmuseum zijn aanraders. Ook hebben we veel te bieden op het gebied van wellness. Er zijn veel natuurlijke bronnen in Polen die ouderen veel goed zullen doen.”

Onlangs is de e-learning Warschau, Krakau en Gdansk gelanceerd op ETravelTraining, waarom zijn juist deze steden interessant voor Nederlandse bezoekers?
“Krakau is het symbool van het Poolse toerisme, zoals Barcelona dat is voor Spanje. Het oude stadscentrum en de combinatie met het historische Auschwitz maken van Krakau een stad die gemakkelijk te verkopen is, dus wij vinden het belangrijk dat reisagenten Krakau kennen. Voor Warschau geldt min of meer hetzelfde. Het is de huidige hoofdstad van Polen, is gemakkelijk te bereiken, heeft veel te bieden én kan vrij gemakkelijk gecombineerd worden met Krakau. Gdansk is onze rising star. Het is een mooie stad en heeft bovendien prachtige natuurgebieden in de omgeving. Er zijn stranden in de buurt, prachtige landschappen, meren en bossen. Dat maakt het een enorm gevarieerde bestemming. De nabijheid van Sopot draagt daar nog eens aan bij. We hopen dat reisagenten door de e-learning Polen beter leren kennen en hun klanten nog beter kunnen informeren.”

Meer weten over Polen? Maak de e-learning Warschau, Krakau & Gdansk op ETravelTraining en maak bovendien kans op een studiereis voor 2 personen naar één van deze drie steden naar keuze!