Cookies van Travelution
Deze website maakt gebruik van cookies om zo goed mogelijk te functioneren en de gebruiker de beste ervaring te bieden.

deel  

Iris Frederix, kunstenares

"De combinatie van een week vakantie en schilderen was heel fijn"

 

Iris Frederix is kunstschilder en was afgelopen jaar te zien als coach in het tv-programma Project Rembrandt. Daarbij geeft ze regelmatig masterclasses aan hobbykunstenaars van ieder niveau. Uiteenlopende landschappen van over de hele wereld komen terug in haar werk. Haar wens is om alle plekken die zij schilderde ook daadwerkelijk een keer bezocht te hebben.  

Op jouw schilderijen staan vaak mooie landschappen. Op welke manier word je geïnspireerd om een bepaald landschap te schilderen?
“Onlangs kreeg ik een spontane uitnodiging om naar Costa Rica te gaan. Dat land heeft me echt overweldigd. De jungle en de prachtige watervallen hadden een enorme impact op me. Zoiets had ik nog nooit ervaren. Eenmaal terug in mijn atelier móest ik daar gewoon iets mee doen, terwijl ik nog nooit de jungle had geschilderd. Het tegenstrijdige is dat ik vervolgens heel veel geduld moest hebben voor het schilderij. Ik heb de waterval met titaanwit geschilderd. Dat duurt erg lang om te drogen. Dus het contrast tussen die hevige aandrang om te schilderen en dat je wordt gedwongen om te wachten door technische belemmeringen is wel interessant. Dat gebeurt wel vaker. Inspiratie komt bij mij vaak in één keer, als een soort lichtflits. Terwijl het soms jaren kan duren voor een schilderij uiteindelijk af is.”

“Hoe een schilderij tot stand komt verschilt overigens per doek. In het geval van Costa Rica was ik geïnspireerd door de omgeving toen ik daar was. Maar heel vaak werkt het ook andersom. Dan heb ik een soort intrinsiek verlangen naar iets. Dan ga ik op zoek naar afbeeldingen van een mooie plek en gebruik ik die om tot een schilderij te komen. Meestal ga ik dan als het schilderij af is alsnog naar deze plek toe. Bijna alle plekken die in mijn schilderijen voorkomen heb ik uiteindelijk zelf bezocht, van het alpenlandschap in Zwitserland tot een vulkaan in Italië en een pelgrimsoord in India. New York, waarvan ik de skyline een keer geschilderd heb, staat nog op mijn verlanglijstje, maar ook dat gaat vast een keer gebeuren!”

Is het jouw doel om met jouw werk reislust op te wekken?
“Nee, het is niet per se mijn bedoeling dat mensen naar die plekken toe willen als ze mijn werk zien. Het gaat puur om de schoonheidsbeleving, om de mooie ervaring over te brengen op de toeschouwer. Foto’s op Instagram hebben denk ik meer de werking dat ze reislust opwekken. Bij mijn kunst hoop ik dat er nog een andere dimensie, een diepere laag in zit. Ik haal voor mijn schilderijen ook inspiratie uit ervaringen. Mooie momenten met een geliefde, of mijn kinderen. Mijn doel is vervolgens om die ervaringen om te zetten op het doek. De ervaring gebruik ik als primaire aanleiding, de beelden er omheen komen dan vanzelf, als puzzelstukken die in elkaar vallen. Doordat ik op die manier de ervaring omzet op het doek wordt de ervaring voor mij nog honderd keer intenser.”

“Daarbij raak ik erg geïnspireerd door andere kunst en kunstenaars. Voor portretten van mijn kinderen ben ik geïnspireerd door het werk van William Bouguereau, die veel engelen schilderde. Omdat ik mijn kinderen ook een beetje zo zie neem ik dat mee. Door het werk van Jean-Baptiste Corot heb ik juist weer met een heel andere blik naar landschappen leren kijken. Dat vind ik mooi aan kunst, dat het de kracht heeft om je anders naar de werkelijkheid te laten kijken. Uiteindelijk hoop ik dat mensen die mijn werk zien die ervaring ook hebben.”

Wat vind je belangrijk als je op vakantie bent?
“Ik kan erg van natuur genieten, daar vind ik die diepe ontspanning. Bijvoorbeeld in de Zwitserse bergen. Omdat ik hier als kind regelmatig zes weken lang doorbracht ligt hier nog altijd mijn hart. Die omgeving van het alpenlandschap heeft een enorm ontspannende werking. Maar ik ben ook vaak op zoek naar culturele schoonheid. Ik ga regelmatig naar Frankrijk, meestal Parijs, voor de musea. Ik denk dat ik daar ieder jaar wel een keer kom. Verder is Zuid-Italië een bestemming waar ik graag kom. Dat land voelt een beetje als thuiskomen. Ik kan me goed identificeren met de cultuur en het temperament.”

“Venetië is een bestemming die ik echt kan aanbevelen. Veel mensen ergeren zich aan het feit dat daar zo veel toeristen zijn, maar dat kan mij weinig schelen. Het is toch logisch dat op de mooiste plekken van de wereld veel mensen komen? Zo vroeg laatst iemand aan mij of ik een plek in Amsterdam wist waar geen toeristen komen. Ja, het hondenveldje om de hoek is vrij rustig, maar dat heeft een reden! Natuurlijk wil je op reis op zoek naar dat ene geheime restaurantje. Maar bij plekken die de moeite waard zijn om te bezoeken kijk ik er niet van op dat daar veel mensen zijn. Je moet natuurlijk wel een beetje de rustige periodes uitkienen. Ik ga niet in het hoogseizoen naar het Louvre, maar in de lente. Maar ook als het druk is laat ik mij niet afleiden. Ik kan te midden van die drukte heel goed de schoonheid van een plek voor mezelf uitvergroten.”

Schilder je ook wel eens op locatie?
“Een aantal jaar geleden heb ik een masterclass schilderen gegeven in de Alpen. Die combinatie van een week vakantie en schilderen was heel fijn. Ik merkte dat ik nog meer in de ontspanning kwam toen ik in die omgeving met schilderen bezig was. Ik kwam in een andere focus. Dat ervaar ik ook als ik moe ben. Als ik juist dan ga schilderen krijg ik weer energie. Vervolgens beleef ik alles intenser: geuren en kleuren komen meer binnen. Tijdens die week schilderden we ‘plein air’, in de openlucht. Het mooie daarvan is dat je te maken krijgt met verschillend licht. ’s Ochtends werk je aan een schilderij en ’s middags aan een andere. Organisatorisch was deze week wel wat heftig, want ik me had me er een beetje op verkeken dat ik naast coach ook de hele week reisleider was. Dus wat mij betreft is zo’n week zeker voor herhaling vatbaar, maar alleen als ik wordt uitgenodigd door een fijn luxe resort, waarbij er lekker vegan wordt gekookt, haha! Dan kan ik me volledig met schilderen bezighouden. Maar afgezien van dit project werk ik doorgaans gewoon vanuit mijn eigen atelier thuis.”