Cookies van Travelution
Deze website maakt gebruik van cookies om zo goed mogelijk te functioneren en de gebruiker de beste ervaring te bieden.

deel  

Michaela Klare, Duits Verkeersbureau

"Wij bieden onze partners gratis content aan voor inspiratie"

 

Het Duits Verkeersbureau organiseerde op 20 november haar jaarlijkse Duitsland ReisMarkt workshop. Als locatie was gekozen voor het prestigieuze Sofitel Legend The Grand in Amsterdam. Maar liefst 44 Duitse exposanten, waaronder 12 hotels en hotelketens, meer dan 15 steden (waaronder Berlijn, Keulen, Dresden, Leipzig, Lübeck, Münster en Hannover), culturele locaties (zoals de Bundeskunsthalle in Bonn, de Semperoper Dresden, de Burg Hohenzollern en het Hohenzollernschloss) en populaire vakantieregio's als Baden-Württemberg, het Saarland, Thüringen, Saksen, het Ruhrgebied, de Duitse Vakwerkroute en de Duitse Sprookjesroute, namen deel aan de workshop. Michaela Klare, directeur van het verkeerbureau, is tevreden over het aantal deelnemers. 

Wie zijn er uitgenodigd?
“We hebben onze belangrijkste partners uitgenodigd en dat zijn natuurlijk reisorganisaties en reisagenten. OTC's, Online Travel Companies, zoals wij ze noemen maken het grootste deel uit van de deelnemers, maar ook meer traditionele operators zijn aanwezig. Het zijn er meer dan 80 en dat is uitstekend natuurlijk. We hebben gekozen voor één grote zaal in The Grand, dat komt de vibe ten goede tijdens de ReisMarkt. Er is ook een select aantal media uitgenodigd.”

Minder Nederlanders reisden naar het buitenland in de zomer. Hoe deed Duitsland het? 
“We hadden meer Nederlanders verwacht, maar niemand kon voorzien dat er zo'n lange periode mooi weer zou zijn. Waar andere bestemmingen blijkbaar toch achter lopen zijn wij wel tevreden. Tot en met augustus 2018 zaten we op een plus van 1%. En door de goede nazomer denk ik dat ook de herfstperiode goed zal zijn en we het jaar met een stijging zullen afsluiten.”

En wat verwachten jullie dat 2019 zal brengen?
“2019 is voor ons het jaar van Bauhaus. Dit thema gaan we breed promoten. Het is de wereldberoemde architectuur stijl die ontstond in Weimar in Thüringen, maar zich wereldwijd op de kaart zette. De Bauhaus stijl verspreidde zich vervolgens via Dessau (Saksen-Anhalt) naar Berlijn. De stroming, die volgend jaar 100 jaar bestaat, bracht kunst, design en techniek samen in baanbrekende ontwerpen en kenmerkt zich door eenvoud, strakke lijnen en functionaliteit. Het jubileum wordt onder andere gevierd met een openingsfestival en drie grote tentoonstellingen in Weimar, Dessau en Berlijn. Weimar krijgt een nieuw Bauhaus Museum in April, Berlijn viert het jubileum onder meer met een grote tentoonstelling in het Bauhaus Archiv en in September opent een nieuwe Bauhaus musea in Dessau. In 2020 staat Beethoven centraal. Het zijn beide culturele thema's met een grote aantrekkingskracht.”

Hoe pakt Duitsland de promotie aan in 2019?
“We kiezen steeds meer voor een content driven strategie. Iedereen zoekt goede content om ervoor te zorgen dat potentiële klanten inspiratie op doen. Wij hebben besloten dat wij voor al onze partners die interesse hebben, gratis onze content beschikbaar stellen. Voor een presentatie op de eigen website of op speciaal ontwikkelde microwebsites bijvoorbeeld. Wij staan open voor samenwerking op dat gebied en kijken daarbij ook naar internationale synergie. Zo hebben we een macro-regionale campagne gedaan met Secret Escape voor zowel Nederland, België als het Verenigd Koninkrijk, met als thema Winter Wonderland.”