Cookies van Travelution
Deze website maakt gebruik van cookies om zo goed mogelijk te functioneren en de gebruiker de beste ervaring te bieden.

deel  

Michaela Klare, directeur Duits Verkeersbureau

"Bezoekersaantal naar Duitsland afgelopen jaar met 5% gestegen"

 

Michaela Klare, directeur van het Duits Verkeersbureau, maakte tijdens de GTM vorige week in Dresden de meest recente cijfers van het Nederlands toerisme naar Duitsland bekend. Het aantal Nederlandse bezoekers aan Duitsland steeg afgelopen jaar met 5% ten opzichte van 2016.

Toename ondanks slecht kampeerweer
Volgens cijfers van het IPK International zijn de bezoekersaantallen vanuit Nederland gestegen. Michael Klare, directeur van het Duits Verkeersbureau in Nederland, geeft een overzicht van de cijfers van de Nederlandse markt. “In 2017 zijn er 4,9 miljoen reizen naar Duitsland gemaakt door Nederlanders, dat is een groei van 5% ten opzichte van 2016. Het aantal overnachtingen is daarentegen ongeveer gelijk gebleven vergeleken met het voorgaande jaar. Dat komt vooral doordat het aantal campingovernachtingen in de maanden juli en augustus minder was dan voorgaande jaren, door het slechte weer in die periode. Daarbij zien we dat de reizen korter worden en dat Airbnb steeds belangrijk wordt, vooral in de grote steden.”

“77% (3,7 miljoen) van het aantal reizen naar Duitsland door Nederlanders was een vakantie. Hiervan was 36% een stedentrip en 35% een vakantie op het platteland. Gemiddeld duurde de vakantie van Nederlanders in Duitsland in 2017 6,3 nachten. Ruim 1/3 van de reizen was een (lang) weekend van maximaal drie nachten. De gemiddelde leeftijd van de vakantieganger was 53, maar de doelgroepen verschillen sterk per regio en stad. 81% van de reizigers boekten hun reis van te voren via internet, 1/3 boekte direct via het hotel. Hotels bleken de meest gebruikte accommodaties, 51% van de Nederlanders verbleef in een hotel, 20% van de overnachtingen gebeurde op de camping en 41% van de bezoekers verbleef in een vakantiewoning of -park, daarmee een belangrijk aandeel,” aldus Klare.

Dresden was na 20 jaar voor de tweede maal gaststad van de GTM. Naast 527 experts en beleidsmakers vanuit de internationale reisindustrie leerden journalisten van over de hele wereld de barokke stad en de mooie omgeving van het Elbland beter kennen. Na afloop van de workshop waren de reacties over het verloop en de organisatie lovend. Ook de Nederlandse delegatie was enthousiast over de 44e editie van de GTM.

Vooruitzichten
In Dresden werd ook alvast vooruitgekeken naar belangrijke thema’s van de aankomende jaren en werden voorspellingen gedaan over de toekomstige bezoekersaantallen. GNTB (het hoofdkantoor van het Duits Verkeersbureau in Frankfurt) mikt op opnieuw een groei van 3 tot 4% meer bezoekers in 2018. Daar moet het thema Culinary Germany, dat momenteel in de aandacht staat, aan bijdragen. In 2019 bestaat Bauhaus 100 jaar, een kunst-, design- en architectuurstroming die vooral voor Berlijn, Weimar en Dessau veel heeft betekend. Ook het Duits Verkeersbureau in Nederland doet mee aan deze campagne. Michaela Klare: “Maar natuurlijk blijven we ook altijd focussen op onze basisthema’s zoals actieve vakanties en korte vakanties. Ook zetten we in op pretparken, wellness en shopping. We blijven dit vooral digitaal en online doen, omdat we al jaren zien dat de digitalisering blijft toenemen. Inmiddels hebben we daartoe sterke online kanalen opgebouwd.”