Cookies van Travelution
Deze website maakt gebruik van cookies om zo goed mogelijk te functioneren en de gebruiker de beste ervaring te bieden.

Deel  

Rabia Talhimet, directeur Marokkaans Verkeersbureau

"Er is toenemende interesse in Marokko"

 

Rabia Talhimet is directeur van het Marokkaans Verkeersbureau in de Benelux. Het aantal Nederlandse reizigers dat Marokko bezoekt stijgt. Om deze stijging voort te zetten zorgt het Marokkaans Verkeersbureau ervoor dat Marokko prominent aanwezig is op de Nederlandse markt. Vooral het culturele en natuurlijke aanbod staan op dit moment in de spotlight. 

“Nederlandse vakantiegangers bezoeken Marokko al decennialang en het aantal neemt toe. In 2018 bezochten zo’n 650.000 Nederlanders Marokko. Vergeleken met het jaar daarvoor was dat een groei van vijf procent. Over de afgelopen tien jaar is het Nederlandse bezoekersaantal maar liefst met 34 procent toegenomen. De groei laat zien dat er toenemende interesse is, maar toch is het aantal bezoekers slechts een klein deel van het gehele aantal buitenlandreizen van Nederlanders. Ik denk dat we het aantal Nederlandse bezoekers aan Marokko omhoog kunnen krijgen door de diversiteit van het land te laten zien en door Nederlanders een beter op hen afgestemd product te bieden. Om ervoor te zorgen dat meer Nederlanders Marokko weten te vinden is het Marokkaans Verkeersbureau prominent aanwezig op zowel B2B- als B2C-niveau. We staan op beurzen, gaan nieuwe samenwerkingen aan, organiseren evenementen en verschijnen in on- en offline media. Uiteraard is Marokko aanwezig op de Vakantiebeurs. We hebben diverse Marokkaanse regio’s uitgenodigd om hun aanbod te presenteren in onze stand. Later dit jaar zijn we ook op de KLM Open 2020, waar we ons golfaanbod onder de aandacht brengen. Daarbij zullen we voor het eind van 2020 een nieuwe internationale campagne lanceren.”

Onbekend terrein
“De top drie van meest bezochte Marokkaanse bestemmingen door Nederlanders is: Marrakesh, Agadir en Fès. Er zijn heel veel regio’s in Marokko die nog onbekend zijn. In Noord-Marokko zijn dat bijvoorbeeld bestemmingen als Tanger, Tetouan en Chefchaouen. De hoofdstad van Marokko, Rabat, is bovendien meestal, onterecht, slechts een korte stop in routes langs de koningssteden. Langs de Atlantische Oceaan zijn de badplaatsen Essaouira en niet te vergeten Dakhla, nog niet zo bekend. En dit zijn slechts een paar voorbeelden, de lijst is nog veel langer!” 

Cultuurtoerisme
“Wereldwijd is de huidige trend dat consumenten vooral op zoek zijn naar cultuur en natuur. De toename van culturele interesse is erg gunstig voor Marokko, omdat het land echt een culturele bestemming is. Bovendien is Marokko nu al meer dan tien jaar bezig met de ontwikkeling van duurzaam toerisme, wat eveneens een steeds belangrijker thema wordt. De voornaamste boodschap die ik reizigers persoonlijk wil meegeven is: vergeet alles wat je over Marokko hebt gehoord en ga het land zelf ontdekken. Marokko trekt je in een wereld die je nergens anders ervaart. Vergeet vooral je dieet, want je wil de vele lokale lekkernijen en tajinegerechten echt niet laten staan. Mijn favoriete gerecht is pastilla, een Marokkaanse pastei. Zorg dat je deze zeker een keer proeft!”