Cookies van Travelution
Deze website maakt gebruik van cookies om zo goed mogelijk te functioneren en de gebruiker de beste ervaring te bieden.

deel  

Rosbi Mamat, directeur Tourism Malaysia Den Haag

"Een hidden gem is het charmante Ipoh in Perak"

 

Begin dit jaar begon Rosbi Mamat als directeur Tourism Malaysia in Den Haag. In deze rol hoopt zij Maleisië als toeristische bestemming nog meer op de kaart te zetten in de Benelux. 

“Mijn nieuwe functie als directeur voor Tourism Malaysia in Den Haag bevalt uitstekend. Mijn voornaamste doel is om de zichtbaarheid van Maleisië in de Benelux te vergroten. Met strategisch denken en strategische  partnerschappen maken we plannen voor de toekomst. De samenwerking met e-learningplatform ETravelTraining is daarvan een voorbeeld. Daarbij probeer ik altijd nieuwsgierig te blijven en ben ik bereid om risico’s te nemen bij het aangaan van uitdagingen. Ik ben ervan overtuigd dat we het succes dat wij boeken, kunnen voortzetten.”

Nieuwe doelgroep
“Het promoten van Maleisië doen we steeds meer online en via sociale media. We richten ons dit jaar op een nieuwe doelgroep: millennials. Dit naast onze traditionele targetgroep van families en ouderen. Om millennials aan te spreken, promoten we experimenteel toerisme, waarbij de multiculturele lifestyle en culinaire fusion van de Maleisische keuken centraal staan. Daarnaast is duurzaam toerisme dit jaar belangrijk. We promoten producten met een lage impact op de omgeving, vooral uit Sabah en Sarawak, om ervoor te zorgen dat deze gebieden op zowel natuurlijk als socio-cultureel gebied goed worden beschermd.”

Bescheiden groei
“De laatste cijfers voor Maleisië zijn positief. In het eerste kwartaal van 2019 is het aantal aankomsten in Maleisië met 6,5% gestegen naar 6,7 miljoen toeristen. Deze groei is vooral te danken aan de sterke positie van onze belangrijkste markten, waaronder Indonesië (+17,1%), China (+8,8%), Thailand (+3,3%), India (+18,6%) en Zuid-Korea (+11,8%). Vanuit de Benelux verwachten wij in 2019 circa 105.000 aankomsten, dat zou een stijging betekenen van 2,4% zijn ten opzichte van 2018. We verwachten een bescheiden toename, omdat de groei van de Nederlandse economie dit jaar wat afneemt. Ook andere uitdagingen, zoals de brexit, spelen hierbij een rol.”

De Nederlandse reiziger
“Nederlanders reizen vaak naar Kuala Lumpur, Melaka, Penang en Sabah en Sarawak. De belangrijkste highlights voor de Nederlandse toerist zijn onder meer de eilanden en stranden, historische bezienswaardigheden, musea en nightlife. Een hidden gem die Nederlanders vaak missen is het charmante Ipoh in Perak. Andere aanraders zijn twee onlangs geopende nieuwe trekpleisters. Ten eerste Desaru Coast, een hotspot met vele resorts, hotels en attracties. Hier is onlangs het Hard Rock Hotel geopend. Ook bevindt zich hier het Desaru Coast Adventure Waterpark, een van ’s werelds grootste waterparken. Ten tweede is de spectaculaire show Encore Melaka zeer de moeite waard. De toeschouwer wordt in een mix van traditionele en hedendaagse dans en muziek meegenomen langs diverse verhalen van Melaka, zoals het verhaal van de vroege ontdekkingsreizigers, de erfenis van Cheng Ho’s diplomatieke missie en interculturele ontmoetingen zoals de Baba Nyonya.”