Cookies van Travelution
Deze website maakt gebruik van cookies om zo goed mogelijk te functioneren en de gebruiker de beste ervaring te bieden.

deel

28 november 2017
ETravelTraining reisverslag Krakau

Nancy van Rooij, reisagent bij The Travel Club, won eerder dit jaar een volledig verzorgd weekend naar het bruisende Krakau. Zij had de ETravelTraining e-learning over Warschau en Krakau succesvol afgerond en mocht samen met een reisgenoot naar keuze genieten van alles wat de Poolse stad te bieden heeft. Nancy koos ervoor om haar zus mee te nemen en begin november was het dan zo ver. Haar zus doet verslag:

"Toen mijn zus mij vroeg of ik met haar mee wilde naar Krakau, had ik daar in eerste instantie wat bedenkingen over. “Polen, grauw, grijs, regenachtig”, waren de eerste woorden waar ik Krakau mee associeerde. Maar wat zat ik ernaast!"

Dag 1: Gezellige pleinen en lekker eten
"Op vrijdagmiddag vertrokken we met Ryan Air vanaf Eindhoven naar Krakau. Een vlucht van net iets langer dan 1,5 uur. Bij de landing zag je het glooiende landschap met her en der wat prachtige landhuizen, kastelen en andere mooie gebouwen. We werden opgehaald voor de privé-transfer en naar het hotel Radisson Blu gebracht. Dit hotel was heerlijk centraal gelegen en nadat we even snel onze bagage op de (business-class!) kamer hadden gezet, zijn we door het tegenovergelegen parkje richting het centrum gelopen. Dat was niet verder dan de straat uitlopen en daar stonden we, midden op Rynek Główny, het grote plein, vol met levendigheid en gezelligheid. Een prachtig gebouw midden op het plein is het Sukiennice, ook wel bekend als de Lakenhal. Onder de Lakenhal bevond zich een doorgang met aan allebei de zijden kraampjes waar met name souvenirs, sieraden en ambachtelijke producten werden verkocht. Ook de schitterende Mariakerk is een mooie bezienswaardigheid op het plein. Even verderop kwamen we op een pleintje waar allerlei Hongaarse kooplieden wat kraampjes hadden opgesteld en waar ze typisch Hongaarse etenswaren en lekkere dingen verkochten. Natuurlijk konden we de verleiding niet weerstaan en hebben we een zakje met een soort Hongaarse chocoladeachtig spul gekocht met alleen natuurlijke producten en zonder suiker, in de meest uiteenlopende smaken. Wij hielden het bij aardbeien-, cranberry- en sinaasappelsmaak. Om weer een beetje op te warmen kochten we bij een ander kraampje heerlijke warme (witte!) wijn. Hierna werd het de hoogte tijd om iets te gaan eten. Rondom het grote plein bevinden zich tal van restaurantjes maar wij besloten een pizzeria te proberen die iets verderop gelegen was. Heerlijk gegeten en nog wat roezig van de wijn, gingen we terug naar het hotel waar we lekker geslapen hebben."

Dag 2: Op stap met hop-on-hop-off bus
"De volgende dag bleek het zonnetje licht te schijnen en ondanks de wat koude wind, zag het weer er goed uit. Na het uitgebreide ontbijt gingen we op zoek naar de bushalte waar de hop-on-hop-off bus (Wow Cracow) zou stoppen waar we vooraf al tickets voor hadden geboekt. We zagen veel mensen met de Poolse vlag rondlopen en bij de diverse standbeelden waren bloemenkransen neergelegd. Het bleek “Independence Day” te zijn. De bus was wat ons betreft een echte aanrader, zeker als je de stad verder helemaal niet kent, want je komt op onverwachte plekken. Zo was onze eerste stop de Grafheuvel van Kościuszko, die buiten de stad lag en waar we anders zeker niet zouden zijn gekomen, maar wat wel de moeite waard bleek te zijn. De route ging verder over de Grunwaldzki brug, via de wijk Kazimierz richting Schindler’s factory. Dit is een museum over Krakau gedurende de bezettingstijd door de nazi’s tussen 1939 en 1945. Helaas was het museum vandaag gesloten, anders hadden we hier zeker een bezoekje aan gebracht. Bij de volgende halte zijn we uitgestapt om de Joodse wijk te bezichtigen. De bus stopte vlakbij de Joodse synagoge. Aan de andere kant van de spoorrail zijn we eerst de Joodse begraafplaats gaan bekijken met graven van wel een paar honderd jaar oud. Erg mooi. Na hier even rondgelopen te hebben, stapten we weer op de bus om er bij Kasteel Wawel weer uit te stappen. Een mooi kasteel en doordat het op een heuvel ligt, heb je er een mooi uitzicht over de stad. Via een winkelstaatje zijn we het laatste stukje teruggelopen naar het hotel. ’s Avonds op het plein een heerlijk steak-restaurant uitgezocht en daarna weer moe maar voldaan terug naar het hotel."

Dag 3: Auschwitz-Birkenau
"Zondag was het zonniger dan de dag ervoor. We werden om kwart voor 11 opgehaald voor onze bezichtiging aan Auschwitz-Birkenau. Ondanks dat het maar 60 km bij Krakau vandaan ligt, was het toch bijna anderhalf uur rijden over binnenweggetjes. Onderweg in de bus ernaartoe kregen we een documentaire te zien waarbij de verteller de Russische oorlogsfotograaf was die als één van de eersten Auschwitz vastlegde na de bevrijding in 1945. Aangekomen in Auschwitz kregen we een zeer uitgebreide en indrukwekkende Engelstalige rondleiding. Hierna gingen we met de bus naar het 2 km verderop gelegen Birkenau (Auschwitz II). Ook hier werden we rondgeleid en kregen we een indruk van de verschrikkingen die de Joodse mensen hier hebben moeten meemaken. Auschwitz/Birkenau moet je zien om je er een voortelling van te kunnen maken. Het is nauwelijks uit te leggen. Tegen de tijd dat we weer bij de bus aankwamen, was het inmiddels donker. De rit terug naar het hotel was een stuk stiller door alle indrukken die we die dag hadden opgedaan. Dat heeft echt even de tijd nodig om te verwerken."

"Al met al heeft Krakau bij ons een hele levendige, bruisende indruk gemaakt en is er niks overgebleven van de grauwe, grijze indruk die ik me eerst bij de stad had voorgesteld. Maar eerlijk gezegd speelde het weer hier uiteraard ook een grote rol in mee. Auschwitz is verschrikkelijk, of de zon nou wel of niet schijnt, maar wel een onmisbaar onderdeel van deze stedentrip. Erg indrukwekkend! Kortom, een heel leuk weekend met veel verschillende gezichten, zeker de moeite waard om nogmaals te bezoeken en absoluut een aanrader!"

Deze reis is mogelijk gemaakt door het Pools Verkeersbureau.