Cookies van Travelution
Deze website maakt gebruik van cookies om zo goed mogelijk te functioneren en de gebruiker de beste ervaring te bieden.

deel  

24 augustus 2017
Hergebruik handdoek hotels verbetert met aanspreken gast

 


We hebben ze allemaal wel eens op een hotelkamer zien liggen. Kaartjes met de boodschap die gasten moet aansporen handdoeken niet al na één keer gebruiken in de was te doen. Toch constateert TUI dat er nog veel te winnen is op dat gebied. De reisorganisatie onderzocht of de manier waarop deze boodschap gebracht wordt, van invloed is op het gedrag van gasten. En wat blijkt? Mensen aanspreken op hun ‘thuisgedrag’ werkt het beste.

Aanleiding
Dagelijks worden er honderdduizenden handdoeken gewassen in hotels over de hele wereld. Dit gaat gepaard met enorme hoeveelheden wasmiddel en ontelbare liters water en heeft een grote impact op het milieu. Toch constateert TUI dat het verzoek aan hotelgasten om handdoeken meerdere dagen te gebruiken vaak aan dovemansoren gericht is. En dat is een gemiste kans want door handdoeken vaker te gebruiken kunnen hotelgasten een substantiële bijdrage leveren aan de bescherming van het milieu. Melvin Mak, Sustainability Manager TUI Benelux onderzocht dan ook wat de beste manier van communiceren is om gasten hun handdoeken meerdere dagen te laten gebruiken.

Onderzoeksopzet
Gedurende een maand werden in de 700 kamers van hotelaccommodatie TUI Magic Life Fuerteventura drie type boodschappen in drie verschillende talen (Engels, Spaans en Duits) gecommuniceerd. Daarnaast werd in een deel van de kamers helemaal geen boodschap achtergelaten. De boodschap waarmee de hotelgasten werden aangesproken op hun gedrag thuis, waar veel mensen hun handdoek ook meerdere dagen gebruiken, bleek het meest effectief. Het hergebruik van badhanddoeken steeg bij deze boodschap met 49,4%. Het hergebruik van de kleinere handdoeken liet een toename zien van 56,3%. 

Miljoenen liters water besparen
De resultaten van het onderzoek zijn veelbelovend. Het minder vaak wassen van handdoeken heeft duidelijk een positieve impact op het milieu. Alleen al voor de TUI accommodatie op Fuerteventura scheelt het op jaarbasis 129.000 liter water, wordt er aanzienlijk bespaard op energie (3.114 kWh) en betekent het een reductie van CO₂ uitstoot van 1.676 kg per jaar.