Cookies van Travelution
Deze website maakt gebruik van cookies om zo goed mogelijk te functioneren en de gebruiker de beste ervaring te bieden.

deel  

14 september 2018
Langkawi worstelt met haar imago

 


De jaarlijkse reisbeurs van de Pacific Asia Travel Association (PATA) vindt op dit moment plaats op het eiland Langkawi in Maleisië. Het is de derde keer, na 1986 en 2005, dat Maleisië als gastland optreedt van de grootste internationale reisbeurs van Azië. Meer dan 1400 vakmensen uit 70 landen ontmoeten elkaar op het eiland voor 3 dagen vol afspraken.

Langkawi wil groeien
Langkawi is vanaf 1987 ontwikkeld tot één van meest geliefde toeristische bestemmingen van Maleisië. Het eiland aan de uiterste noordwestkust van Maleisië, op steenworp afstand van Thailand, kende de laatste decennia, zoals zoveel toeristische bestemmingen wereldwijd, ups en downs. Vandaag de dag is het een bestemming met comfortabele hotels, uitstekende stranden, een natuur die veel te bieden heeft en het heeft bovendien haar authenticiteit behouden. Lokale restaurants en straatkraampjes worden afgewisseld met de westerse keuken. Toch is er nog ruimte voor groei. De bezetting van met name de 5-sterrenhotels (totaal 2000 kamers) ligt gemiddeld tussen de 60 en 70%, te laag voor een bestemming als Langkawi vindt de CEO van Langkawi Development Authority (LADA), het promotie bureau van het eiland, Azizan Noordin. “We willen Langkawi promoten in het hogere segment. Nu staan we bekend als een massabestemming, maar we willen ook andere markten aanboren.” Noordin noemt jachteigenaren (Langkawi heeft 4 grote jachthavens) en mensen met eigen vliegtuigen een interessante markt. Of dat een hogere bezetting zal brengen voor hotels en bijvoorbeeld net geopende 5-sterren hotels als St. Regis en Ritz Carlton valt te betwijfelen. 

Probleem voor de Europese markt blijft ook de afhankelijkheid van vliegverbindingen. Het is een speerpunt van Tourism Malaysia en LADA om het aantal internationale verbindingen met binnenlandse Maleisische bestemmingen te vergroten. Helaas voor Europa richt Tourism Malaysia hiervoor het vizier met name op omliggende landen als India, Thailand, China en het Midden-Oosten. Tenzij het nieuwe charterverbindingen betreft. Dan is men bereid te investeren, terwijl speerpunt juist zou zijn het imago van massabestemming om te buigen.

TUI Group Fly & Cruise (GB) start vanaf december 2018 
Een bedrijf dat gretig bereid was in te gaan op de uitnodiging chartervluchten te laten sponsoren door LADA is TUI. De TUI Group zal vanaf december 2018 rechtstreeks vanaf Londen naar Langkawi gaan vliegen en ook cruiseschepen zullen vaker aanleggen bij de cruiseterminal van Langkawi, waardoor in 2019 in potentie 7200 TUI cruisepassagiers Langkawi zullen bezoeken.