Cookies van Travelution
Deze website maakt gebruik van cookies om zo goed mogelijk te functioneren en de gebruiker de beste ervaring te bieden.

deel  

10 augustus 2017
Nederlanders bewuster van rechten bij vluchtvertraging

 


In juli dit jaar is het aantal ingediende claims bij een vluchtvertraging toegenomen met 86 procent ten opzichte van dezelfde maand in 2016. Het aantal passagiers dat deze maand recht had op een vergoeding is echter vrijwel gelijk gebleven. Dat blijkt uit cijfers van vlucht-vertraagd.nl.

Kennis wetgeving stijgt
De website ontving tijdens de zomermaanden op piekdagen 1.000 claims per dag, en verwacht in augustus zelfs een verdubbeling van het aantal claims ten opzichte van vorig jaar. “Deze explosieve toename in het aantal claims is opmerkelijk, omdat het aantal passagiers dat recht heeft op een vergoeding vrijwel gelijk is gebleven”, vertelt Tom van Bokhoven, CEO van vlucht-vertraagd.nl. “Deze toename wijst erop dat de kennis van de wetgeving en rechten sterk aan het toenemen is.” Toch blijkt dat nog steeds 85 procent van de vliegpassagiers niet op de hoogte is van de wet- en regelgeving bij vluchtvertraging. 

Ruim kwart passagiers: vertraging of annulering
In juli kreeg 28 procent van de passagiers met vertrek op een Nederlandse luchthaven te maken met vertraging van minimaal een kwartier of zelfs annulering. Van de gedupeerden hadden 22.700 passagiers recht op een vergoeding, in juli 2016 waren dit 21.500 passagiers. Passagiers hebben recht op een vergoeding zodra een vliegtuigmaatschappij verantwoordelijk is voor een vertraging van minimaal drie uur.    

Schiphol en Vueling vaakst op tijd
Luchthaven Schiphol had relatief de minste vertraagde vluchten van de Nederlandse luchthavens. Ook internationaal staat Schiphol in juli in de top drie van best presterende Europese luchthavens, als het gaat om minste vluchtvertragingen. Van de luchtvaartmaatschappijen zijn Ryanair, Vueling en Transavia het vaakst op tijd.  

Prestaties Nederlandse airports
Amsterdam (73% op tijd vertrokken)
Rotterdam (70% op tijd vertrokken)
Eindhoven (57% op tijd vertrokken)

Prestaties Nederlandse luchtvaartmaatschappijen
Vueling (88% op tijd gearriveerd)
Ryanair (86% op tijd gearriveerd)
Transavia (80% op tijd gearriveerd)

Best presterende Europese airports (meer dan 10.000 vluchten per maand) 
Copenhagen (77% op tijd vertrokken)
Madrid (75% op tijd vertrokken)
Amsterdam (73% op tijd vertrokken)
Londen Heathrow (70,5% op tijd vertrokken)
München (70% op tijd vertrokken)

Slechtst presterende Europese airports (meer dan 10.000 vluchten per maand)
Parijs Orly (45% op tijd vertrokken)
Londen Gatwick (49% op tijd vertrokken)
Parijs Charles de Gaulle (52% op tijd vertrokken)
Palma de Mallorca (60% op tijd vertrokken)
Barcelona (61% op tijd vertrokken)