Cookies van Travelution
Deze website maakt gebruik van cookies om zo goed mogelijk te functioneren en de gebruiker de beste ervaring te bieden.

deel  

13 maart 2019
Nieuw recordjaar voor toerisme op Malta

 


Tijdens het ‘Sustaining Success’ evenement op dinsdag 5 februari 2019 maakte de Malta Tourism Authority (MTA) de statistieken van inkomende toeristen bekend, die werden vrijgegeven door de National Statistics Office. Deze indrukwekkende resultaten laten zien dat er tijdens de cumulatieve periode van januari tot december 2018 2,6 miljoen bezoekers (+14,3%) waren. Er werden bijna 18,6 miljoen nachten (12,5%) op Malta doorgebracht.

In december 2018 was het totaal aantal bezoekers (+11%), het totaal aantal overnachtingen (+10,1%) en de toeristische uitgaven zijn gestegen in vergelijking met dezelfde periode in 2017. De totale toeristische uitgaven voor de periode januari – december 2018 werden geschat op €2,1 miljard (+8%).

De MTA is erg blij met deze resultaten, aangezien ze een indicatie zijn van het behaalde succes in de toeristische sector, vooral in de afgelopen jaren. Ze zijn trots dat Malta één van de minst seizoensgebonden eilandbestemmingen van de Middellandse Zee is. Mede dankzij de ontwikkeling van verschillende attracties en evenementen om ook in het laagseizoen toeristen aan te trekken. Cijfers over de afgelopen jaren bevestigen de enorme vooruitgang die het land in dit opzicht heeft geboekt. In de laatste twee jaar zijn de groeipercentages van het aantal inkomende toeristen in het laagseizoen (van januari tot juni) aanzienlijk hoger dan die tussen juli en september.

De top vijf herkomstmarkten in 2018 waren het Verenigd Koninkrijk, Italië, Duitsland, Frankrijk en Spanje. Verbeterde luchtvaartverbindingen van en naar de Maltese eilanden en meer evenementen als onderdeel van het toeristische productaanbod dragen in hoge mate bij aan dit succes. In Nederland zien we na een jarenlange groei een lichte daling in 2018. Dit is te verklaren door minder vluchten vanuit Nederland naar Malta. Met de nieuwe Ryanair vlucht vanaf Maastricht Aachen Airport vanaf april 2019 wordt er echter opnieuw een groei verwacht.

Nieuwe markten
Tijdens het MTA-evenement werden de aanwezigen toegesproken door de Minister van Toerisme, Dr. Konrad Mizzi, de Executive Chairman van de MTA, Dr. Gavin Gulia, Chief Marketing Officer van MTA, Carlo Micallef, en de Chief Officer for Strategic Development, de heer Leslie Vella. Dr. Konrad Mizzi is tevreden met de behaalde resultaten. Hij stelde dat de Malta Tourism Authority in 2018 hard heeft gewerkt om de traditionele markten te behouden en nieuwe te bereiken, zoals de Verenigde Staten, Australië en Japan. De visie van de regering van 2019 is om de connectiviteit naar de nieuwe markten uit te breiden. Dit omvat verdere samenwerking op routes zoals Amman, Cairo, Doha, Cork, Maastricht, Oslo Torp en Thessaloniki.

Dr. Mizzi bedankte alle betrokken partijen, in het bijzonder de Malta Tourism Authority, Air Malta, alle luchtvaartmaatschappijen en de Malta Hotels & Restaurants Association. Dr. Gulia vertelde dat de MTA de Maltese eilanden over de hele wereld blijft promoten en dat er gedurende het hele jaar internationaal gerenommeerde evenementen plaatsvinden om de jongere generatie te blijven aantrekken. Dr. Gulia besloot met de mededeling dat de MTA erg blij is met de resultaten van 2018 en voorspelt dat 2019 wederom een ​​jaar van aanhoudend succes zal zijn.