Cookies van Travelution
Deze website maakt gebruik van cookies om zo goed mogelijk te functioneren en de gebruiker de beste ervaring te bieden.

deel  

30 januari 2018
Afrika zet grote stappen naar open luchtruim

 

Afrika kent sinds afgelopen weekeinde één luchtruim. De open skies garanderen vrij verkeer van passagiers en vracht, maar lang niet alle 55 landen van het continent hebben het akkoord hierover ook daadwerkelijk ondertekend.

Tijdens de halfjaarlijkse top van de Afrikaanse Unie (AU), zondag in Addis Ababa, lanceerden de leidende naties Ethiopië, Zuid-Afrika, Kenia, Egypte en Nigeria samen met achttien andere landen de Single African Air Transport Market (SAATM). Dit betekent dat 32 lidstaten zich nog niet hebben aangesloten bij de open skies, maar de AU verwacht niettemin verdere uitbreiding.

Brancheorganisatie IATA heeft verheugd gereageerd op het nieuws uit Ethiopië. Open skies tussen de twaalf belangrijkste Afrikaanse landen kan 1,3 miljard dollar aan extra GDP per jaar jaar opleveren, heeft IATA berekend en 150.000 nieuwe banen genereren.

Tegenstellingen
Plannen voor open skies boven Afrika bestaan al tientallen jaren, maar het kwam er door verscheidene tegenstellingen en conflicten tot gisteren nooit van. De deelnemers hopen dat de SAATM ertoe zal leiden dat het luchtverkeer op het continent groeit. In Afrika woont vijftien procent van de wereldbevolking; het aandeel in de wereldwijde luchtvaart is drie procent.

Een van de grote problemen voor de Afrikaanse luchtvaart is dat airlines in veel landen staatsbezit zijn en inefficiënt worden gerund. Dit geldt ook voor South African Airways (SAA), een van de grootste Afrikaanse carriers. SAA draait aanhoudend met verlies en sleept zich van de ene leiderschapscrisis naar de andere.

Uitzondering in Afrika vormt Ethiopian Airlines, ook in handen van de staat, maar toch doelmatig geleid en al jaren winstgevend.

Lees verder bij de bron