Cookies van Travelution
Deze website maakt gebruik van cookies om zo goed mogelijk te functioneren en de gebruiker de beste ervaring te bieden.

deel  

11 januari 2019
Sfeer en beleving centraal tijdens Vakantiebeurs

 


Als bestemmingsvakblad bezocht Travelution tijdens de vakdag op de Vakantiebeurs traditiegetrouw weer zo veel mogelijk  stands van bestemmingen. Hier ontmoeten en spraken we met de verkeersbureauteams die deze dagen geïnteresseerde vakantiegangers weer uitgebreid zullen informeren en enthousiasmeren over hun land.

Of de beurs de plek is waar vakantiegangers daadwerkelijk een definitieve keuze maken over hun volgende vakantiebestemming, durven een aantal landen te betwijfelen. Echter de interesse is er en veel consumenten krijgen juist door het persoonlijk advies, de activiteiten, de sfeer en vakantiebeleving op de beurs wel een inkijkje in wat zij op de verschillende bestemmingen kunnen verwachten.

Meer vakdagbezoekers
Bart Meijer (Brandmanager Vakantiebeurs) telde  dit jaar in ieder geval weer meer bezoekers tijdens de vakdag dan vorig jaar. Hoewel het aantal standhouders dit jaar iets steeg, werden er een aantal hallen gesloten. De verre bestemmingen kregen nieuwe locaties toegewezen, dus het wordt afwachten hoe deze nieuwe indeling hen gaat bevallen. Maar de beurs oogde compact, er hing een prima sfeer met op voldoende plekken ruimte voor terrassen en catering. Meijer mikt dit jaar op dezelfde bezoekersaantallen als in 2018: ruim 105.000.

Dat die potentie er is blijkt ook uit de resultaten van het ContinuVakantieOnderzoek 2018 dat NBTC-NIPO Research tijdens de Vakantiebeurs presenteerde. 83% van de Nederlanders ging op vakantie, gemiddeld gingen we in 2018 drie keer eropuit. Met een totale besteding van 19,8 miljard, hebben Nederlanders in 2018 dan ook 2% meer aan vakanties besteed dan in 2017. Vakantiebestedingen in eigen land laten een groei zien tot 3,24 miljard euro, voor buitenlandse vakanties geldt dat de bestedingen zijn toegenomen naar 16,6 miljard euro (+2% t.o.v. 2017).  Opvallend is verder dat we in 2018 minder vaak met de auto gingen (-2%)  en vaker met het vliegtuig (+3%). Traditiegetrouw blijven Duitsland, Frankrijk en Spanje de meest populaire buitenlandse vakantielanden.