Cookies van Travelution
Deze website maakt gebruik van cookies om zo goed mogelijk te functioneren en de gebruiker de beste ervaring te bieden.

deel  

12 september 2017
Toerisme regio Arnhem Nijmegen flink in de lift

 


De Toeristisch Recreatieve monitor Regio Arnhem Nijmegen 2016 is gepresenteerd. Deze monitor geeft inzicht in de economische betekenis van toerisme en recreatie in de regio in 2016 evenals in de ontwikkeling in vergelijking met 2014. De resultaten laten zien dat toerisme en recreatie een belangrijke sector is voor de regio. Ten opzichte van 2014 is er in 2016 in de regio Arnhem Nijmegen 10% groei in het aantal overnachtingen gerealiseerd. Het aantal hotelovernachtingen steeg zelfs met 13%. Ook de toeristische bestedingen namen toe met 3%.

Forse groei in overnachtingen
In 2016 hebben in de regio Arnhem Nijmegen 2,1 miljoen overnachtingen plaatsgevonden, waarvan bijna 55 % in hotels. Het aantal hotelovernachtingen steeg met name in de sector middenklasse en luxe sterk. Niet alleen door toename van het aanbod, met name in Nijmegen nam de hotelcapaciteit sterk toe met 8 nieuwe hotels, maar ook door een stijging van de bezettingsgraad.

Ook campings hadden te maken met een sterke stijging van de vraag. Het aantal overnachtingen op toeristische kampeer- en camperplaatsen nam met 7% toe, mede vanwege het goede weer in 2016.

In de strategische marketingvisie van RBT KAN is als één van de belangrijkste doelstellingen opgenomen om bezoekers meer en langer in de regio te laten verblijven. Deze cijfers laten zien dat deze doelstelling behaald is.

Kleine stijging in bestedingen dagbezoek
Het aantal dagbezoeken voor de categorieën musea en bezienswaardigheden, evenementen en routegebonden buitenrecreatie is in 2016 gestegen. Twee categorieën zorgden er echter voor dat het totaal aantal bezoeken sterk gedaald is: recreatief winkelen en horeca. Mogelijke verklaringen hiervoor is de verandering van het winkelgedrag van consumenten: meer online aankopen en minder winkelbezoek. De afname van het aantal winkelbezoeken in de regio Arnhem Nijmegen past geheel in de landelijke trend. Aangezien de bestedingen per persoon voor recreatief winkelen fors steeg, is het totaal dagtoeristische bestedingen licht gestegen met 1%. Wanneer het winkelbezoek buiten beschouwing wordt gelaten stijgt de economische betekenis van de regio met 5%.

De stijging van evenementenbezoek en bestedingen aan evenementen wordt voor een belangrijk deel verklaard door de Giro d’Italia en de 100ste Vierdaagse. De economische betekenis hiervan zorgde voor een stijging van 18% in de bestedingen. In algemene zin worden evenementen steeds belangrijker: ze geven extra kleur aan de regio en vormen een mooie aanvulling op het reguliere, toeristische aanbod.

Toerisme en recreatie belangrijke economische sector
Toerisme en recreatie is een belangrijke economische sector in de regio Arnhem Nijmegen. De totale omvang van de toeristisch recreatieve bestedingen is ruim € 1,37 miljard. Toerisme en recreatie leveren in totaal bijna 16.750 FTE aan werkgelegenheid op.

De Toeristisch Recreatieve monitor Regio Arnhem Nijmegen 2016 is opgesteld door ZKA Leisure Consultants in opdracht van Regionaal  Bureau voor Toerisme Arnhem Nijmegen (RBT KAN).