Cookies van Travelution
Deze website maakt gebruik van cookies om zo goed mogelijk te functioneren en de gebruiker de beste ervaring te bieden.

Deel  

Bart Meijer, brand manager Vakantiebeurs

"Vijftigste Vakantiebeurs wordt groot spektakel"

 

De Vakantiebeurs bestaat in 2020 vijftig jaar. Die mijlpaal wordt samen met de reisbranche en bezoekers uitbundig gevierd. Van 16 tot en met 19 januari is de feestelijke editie voor consumenten en op 15 januari is de vakdag. Bart Meijer, brand manager van de Vakantiebeurs, geeft een tipje van de sluier en vertelt over het feestelijke programma.

Vakantiebeurs vijftig jaar
“Dit jaar is de vijftigste editie van de Vakantiebeurs en dat gaan we natuurlijk groots vieren. De opening van de vakdag is dit jaar nog spectaculairder dan normaal: tijdens deze speciale editie zetten we een grote festivaltent neer. De tent is een integraal onderdeel van de beurs en er gebeurt van alles. Zo vieren we er diverse bekende internationale feesten, waaronder St. Patrick’s Day, Braziliaans carnaval en Chinees Nieuwjaar. Meerdere keren per dag is er een pubquiz waarbij deelnemers mooie prijzen kunnen winnen. En aan het eind van de dag speelt er een coverband om het publiek te vermaken. Uiteraard is er ook een groot vakdagfeest. Dat wordt geopend met een speciale openingsact, daarna komt er een surprise-artiest en vervolgens draait er een dj. Zo willen we samen met de reisprofessionals niet alleen vijftig jaar Vakantiebeurs, maar vooral vijftig jaar reisbranche in Nederland vieren.”

Consumenten tussen de vakbezoekers
“Vorig jaar hadden we zo’n 13.500 vakbezoekers op de Vakantiebeurs. Dat was in 2016, met twee vakdagen, nog ca. 17.000. Twee jaar geleden hebben we kritisch gekeken naar het feit dat er altijd erg veel consumenten rondliepen op de vakdagen. Daar was veel ontevredenheid over. Daarom hebben we het registratiesysteem aangescherpt en zo’n vijfduizend twijfelachtige e-mailadressen uit ons bestand verwijderd. Hierdoor nam het aantal bezoekers natuurlijk af, maar werd de kwaliteit van de vakdag merkbaar beter.”

Vakdag sessies
“We hebben het inhoudelijke programma van de vakdag geëvalueerd en vernieuwd. We houden de sessies niet langer in de zalen boven de hallen, maar in vier theaters op de beursvloer. Uit enquêtes bleek dat de logistieke afstand tussen de sessies en de zakelijke afspraken in de hallen hinderlijk werd bevonden. Reisprofessionals moesten een keuze maken tussen een zakelijke afspraak en een sessie, en kozen dan meestal voor de afspraak. De sessies worden deels door ons georganiseerd en deels door deelnemende partijen, waaronder TUI, EurAm, SiteSpirit, Amadeus en Vuelandia. Ook vullen onze Belgische vrienden van Travel360 de hele dag een van de theaters met een eigen programma.”

Travel Congress
“Dit jaar organiseren we op de dag voorafgaan aan de vakdag voor de tweede maal het Travel Congress, met als thema ‘consument van de toekomst’. De reacties op het eerste congres waren ontzettend positief. Natuurlijk waren er nog wel wat leermomenten. Zo was afgelopen editie het volledige congres in het Engels en merkten we bij paneldiscussies dat dan niet iedereen zijn standpunt zo genuanceerd kan overbrengen als hij zou willen. Dit jaar zijn de sessies alleen Engelstalig als het om native of zeer ervaren sprekers gaat. Daarbij was er niet altijd genoeg tijd om de diepte in te gaan tijdens een discussie. Door de tijd anders in te delen en bijvoorbeeld rondetafeldiscussies met moderator in te zetten proberen we meer interactie te creëren. Natuurlijk is ook dit jaar de adviesraad weer aanwezig en blijven we het concept bijschaven en doorontwikkelen. Maar we maken dit jaar denk ik al een grote kwalitatieve slag.”