Cookies van Travelution
Deze website maakt gebruik van cookies om zo goed mogelijk te functioneren en de gebruiker de beste ervaring te bieden.

Deel  

Savvas Perdios, Dep. Minister of Tourism Cyprus

"We richten ons steeds meer op het 50-plussegment"

 

De deputy Minister of Tourism van Cyprus Savvas Perdios, bezocht deze week Nederland voor overleg met de reisbranche. Afspraken met diverse reisorganisaties en airlines stonden op zijn programma en Travelution schoof aan voor een interview met Perdios, die een jaar geleden de functie aanvaardde en afkomstig is uit het bedrijfsleven. En dat is verfrissend. 

10 jaar lang booming
Cyprus wisselde het afgelopen decennium uitstekende jaren af met wat mindere. Overal het algemeen is Savvas meer dan tevreden. "Uit onderzoek blijkt dat sinds 2010 het aantal toeristen naar Cyprus is gestegen met 81% en dat we marktaandeel hebben gewonnen van andere landen in het Middellandse zeegebied. Want de gemiddelde stijging was 63%. Wij verwelkomen jaarlijks 4 miljoen toeristen en dat is van groot belang voor onze economie. We hebben 800.000 inwoners, waarvan een groot deel in het toerisme werkt. Toch willen we de komende jaren met een andere strategie er voor zorgen dat nog meer Cyprioten gaan profiteren van de groei van het toerisme." De strategie, die Perdios later die dag in het Museum van Oudheden in Leiden zal presenteren, bestaat uit 5 pijlers. "We hebben voor deze locatie gekozen, omdat er in het museum een speciale Cyprustentoonstelling is (van 11 oktober 2019 tot en met 15 maart 2020, red.)."

Gewijzigde strategie
"Ik wil graag de 5 pijlers toelichten. Allereerst zullen we nog meer promotie maken om Cyprus als bestemming voor het hele jaar te profileren. Nu kiest 78% van de toeristen voor een zon/strandvakantie tussen mei en september. Terwijl we ook in de winter een aangename bestemming zijn, zeker voor de oudere doelgroep. We zullen ons meer richten op 65-plussers die willen overwinteren en op het 55-plussegment, die meer zoeken dan alleen strand. Ten tweede is kwaliteit een belangrijk thema. We investeren nu al veel in de verbetering van het product. Hotels worden gerenoveerd, de regels voor het bouwen van een hotel zijn versoepeld en de infrastructuur wordt aangepakt. De gastronomie komt op een hoger niveau en we gaan zorgen voor meer vluchtcapaciteit.  De derde pijler is digital marketing. We zullen daarin een stap maken om Cyprus optimaal online onder de aandacht te brengen."

Duurzaamheid is vrijwel onvermijdelijk als pijler in de strategie. Savvas daarover: "Hoe je het wendt of keert, de consument en zeker ook de Nederlander is met het klimaat bezig. Daarom moeten wij zorgen dat de gast weet dat Cyprus een steeds duurzamere bestemming is. En tot slot is de 5e pijler van belang en voor de bevolking misschien het belangrijkst. We willen dat iedereen gaat profiteren van het toerisme, dus ook in het binnenland en de bergen. Nu komt het erop neer dat 99% van de bezoekers voor het strand komt en 1% echt het land ontdekt. Dat percentage moet snel omhoog!"

Nederland stabiel met 45.000 reizigers
Nederland blijkt een stabiele markt voor Cyprus. Inge Lankes, ook bij het interview aanwezig en werkzaam op het kantoor in Amsterdam, licht de cijfers toe: "In 2019 kwamen er 45.000 Nederlandse toeristen naar Cyprus. En dat is vrijwel exact hetzelfde aantal als 10 jaar geleden (in 2011). In de tussenliggende jaren is het wel eens wat minder geweest, maar ook meer. De potentie is er volgens ons zeker.  Zeker het 55-plussegment is daarin belangrijk. Dat zijn reizigers die geld te besteden hebben en buiten het hoogseizoen reizen."