Cookies van Travelution
Deze website maakt gebruik van cookies om zo goed mogelijk te functioneren en de gebruiker de beste ervaring te bieden.

deel  

Ybhg Datuk Musa Haji Yusof, Director General Tourism Malaysia

ďMet Visit Malaysia 2020 willen wij de diversiteit van MaleisiŽ breder promotenĒ

 

Maleisië is volop bezig om meer toeristen te trekken. In de wereldwijde campagne 'Visit Malaysia 2020’ focust Tourism Malaysia op het doortrekken van de groei van de toeristenaantallen en sporen zij toekomstige bezoekers aan om de diversiteit van het land te ontdekken. Een interview met de Director General Tourism Malaysia, Ybhg Datuk Musa Haji Yusof, die de speerpunten van de campagne met ons doorneemt.

Groeipotentie Nederland
“Nederland is een van de belangrijke markten voor Maleisië met een groeipotentie. Traditioneel gezien waren (jonge) gezinnen en ouderen de target groups, die vooral geïnteresseerd zijn in de oerwouden in Maleisisch Borneo, de theeplantages in Cameron Highlands, strandbestemming Langkawi en niet te vergeten Melaka, met de Nederlandse historie. Nu willen wij naast de bestaande groepen, ook de millennials meer aantrekken.”

2018 was een goed jaar, ruim 81.600 Nederlanders bezochten Maleisië, wat een groei was van bijna 8% ten opzichte van het jaar ervoor. Tot en met mei van dit jaar werd een kleine daling van 4,5% waargenomen vergeleken met de eerste vijf maanden van 2018. Toch baart dit Datuk Musa geen zorgen. “We weten dat het piekseizoen voor de Nederlandse markt in de zomermaanden juni, juli en augustus is. We verwachten dan ook dat we voor 2019 een totaalaantal van 87.000 aan Nederlandse bezoekers kunnen behalen, een groei van 6%. Ambitieus, maar zeker haalbaar, vooral met de campagne Visit Malaysia 2020 en samenwerkingen met touroperators. Een goede connectiviteit is ook van belang. Naast de dagelijkse vlucht van KLM van Amsterdam Schiphol naar Kuala Lumpur, proberen we de vluchten vanuit omringende luchthavens beter onder de aandacht te brengen, zoals de rechtstreekse vluchten met Condor Air vanaf Frankfurt. Daarnaast verwachten we dat de nieuwe route van Qatar Airways naar Langkawi via Doha, die in oktober van start gaat, ook de gewenste groei met zich mee gaat brengen.”

Visit Malaysia 2020
Voor de Visit Malaysia 2020 campagne werd op 22 juli het logo onthuld door premier Tun Dr. Mahathir Mohamad. Het logo, geïnspireerd op traditionele batik met daarin de neushoornvogel, hibiscus en wilde varen, toont de diversiteit in de natuur in Maleisië, wat één van de speerpunten is van de campagne. “Maleisië is een smeltkroes van culturen zoals de Malay, Chinese en Indiase gemeenschappen. Dat merk je al wanneer je in Kuala Lumpur aankomt. Maar er is meer, denk aan de diverse ‘tribes’ zoals de Iban en Melanau op Sarawak. Iedere tribe heeft zijn eigen gewoontes en het is van belang dat deze in stand blijven. Wij proberen de lokale bevolking te ondersteunen op een sociaal verantwoordelijke manier, waarbij naast het bewustzijn van erfgoed, duurzaam toerisme een van de aspecten is,” vertelt Datuk Musa in zijn toespraak. Een ander focuspunt is het uitbreiden van Digital Marketing. “We weten wat het belang is van de digitale wereld en wat voor bereik en potentie deze heeft. Vooral voor millennials merken we dat onder andere social media steeds meer meespeelt in hun beslissingen. Wij hebben zelf ruim 3,3 miljoen volgers op Facebook, onze primaire Instagram heeft 77.000 volgers, Twitter 43.000 en op YouTube volgen 21.000 mensen ons. Voor de Visit Malaysia 2020 campagne zijn er dan ook verschillende hashtags waarmee wij, maar ook de toerist, in de spotlight komen en men makkelijk de hotspots van Maleisië kan opzoeken.”

Experimental Tourism
Met verschillende Corporate Social Responsibility programs waarmee Tourism Malaysia is gestart willen zij toerisme op een verantwoordelijke manier onder de aandacht brengen. Er wordt zoveel mogelijk lokaal toerisme ondersteund waarbij in de gaten wordt gehouden dat er geen massatoerisme plaatsvindt en waar de lokale bevolking op een eerlijke manier de vruchten van plukt. Een ander focuspunt is ‘Experimental Tourism’, waar de afgelopen fam-tripgroep door Sarawak een vleugje van heeft kunnen ervaren. 'Experiences' los van de gebaande paden, vormen hierin de rode draad. Gebieden en activiteiten die vroeger niet (vaak) ondernomen werden, worden nu onder de aandacht gebracht, zoals het bezoeken van longhouses van verschillende tribes of het bezoeken van educatieve centra met flora en fauna. Daarnaast is afgelopen maand ook het fonds GAMELAN Malaysia opgericht, die Maleisische DMC’s en start-ups in de reisindustrie financieel kan ondersteunen bij hun promotionele activiteiten.