Cookies van Travelution
Deze website maakt gebruik van cookies om zo goed mogelijk te functioneren en de gebruiker de beste ervaring te bieden.

deel  

19 februari 2019
Schiphol start proef voor boarden met gezichtsherkenning

 


Reizigers die met Cathay Pacific reizen kunnen meedoen aan een proef voor boarden met gezichtsherkenning. De proef is onderdeel van de eerste fase om reizen met gezichtsherkenning op termijn volledig mogelijk te maken op Schiphol.

Deelnemers aan de proef worden, na het inchecken, begeleid naar een van de speciale registratiekiosken. Hier wordt het paspoort, de instapkaart en het gezicht van de passagier gescand. Daarna volgt zoals altijd de security- en paspoortcontrole. Bij het boarden wordt bij de gate een scan gemaakt van het gezicht. Deze wordt vergeleken met de scan die gemaakt is bij het registreren. Wanneer het gezicht wordt herkend, gaat het poortje open en kan de passagier direct aan boord. Dit betekent meer gemak voor de reiziger en een betere doorstroming op de luchthaven.

Snellere doorstroming
Met vernieuwingen als deze wordt reizen op Schiphol nog makkelijker. “Voor passagiers wordt de reis van aankomst op de luchthaven tot aan boord gaan, eenvoudiger en efficiënter” zegt Wilma van Dijk, directeur Safety en Security van Schiphol. ”Nu moet je bij verschillende controlepunten op de luchthaven nog je paspoort, je instapkaart of beide laten zien. Bijvoorbeeld bij het afgeven van je bagage, bij de toegang tot de veiligheidscontrole, bij het passeren van de grens en als je gaat boarden. In de toekomst kun je deze controlepunten soepeler passeren omdat je wordt herkend aan je gezicht. Je paspoort en instapkaart kan je in de tas laten.”

De komende maanden wordt het scannen van het gezicht, het paspoort en de instapkaart bij registratie en het boarden getest. Het is de bedoeling dat in de loop van het jaar, in de volgende fase, de paspoortcontrole wordt toegevoegd aan de proef. Tijdens de proef worden de procedure en de apparatuur tussentijds regelmatig geëvalueerd en waar nodig bijgesteld.

Voor het testen van deze innovatie is een samenwerkingsverband aangegaan door de overheid, Amsterdam Airport Schiphol, Cathay Pacific, KLM en Vision-Box die het technologie platform voor Seamless Flow ontwikkeld heeft.